Hong Kong - Hallittu kaaos, arvokkaassa kuoressa

Äijät ICCssä.jpg

Tätä reissua olin odottanut koko pitkän talven. Ai että, kohta pääsee nauttimaan lämmöstä ja auringosta. Kas kummaa, lähtöpäivänä säätiedotus lupasi koko viikolle ukkosta ja rankkasateita. Pysyin silti optimistisena enkä ottanut sadetakkia saatikka sontsaa matkaan. Olisi kannattanut.

Lento oli yhdellä välilaskulla, Bangkokissa pikaisesti käväisten ja jatkui siitä määränpäähän. Olin perillä illalla yhdentoista aikaan Hong Kongin aikaa ja otin junan kohti keskustaa. Hong Kongissa on erittäin toimiva julkinen liikenne ja mieleeni jäi etenkin maanalainen, joka toimi täsmällisesti eikä seuraavaa metroa juurikaan joutunut odottelemaan. Julkisen liikenteen maksuvälineenä toimii Octopus- kortti, johon ladataan rahaa ja sitä voi käyttää kätevästi myös mm. kaupoissa, ravintoloissa ja leffaan mentäessä.

Kaverini Ari, joka opiskelee Hong Kongissa, odotti minua pääteasemalla. Vaihdoimme toiselle linjalle ja jatkoimme kohti Tseung Kwan O:ta. Ari kertoi metrossa, että paikka, johon olimme menossa muistuttaa Kalasataman hieman huvittavaakin mainetta kerännyttä Rediä mutta isommassa mittakaavassa. Metrosta rullaportaat ylös noustua olimmekin valtavassa ostoskeskuksessa, josta pääsi omalla hissillä ylös hotelliin. Hotellihuone oli erittäin toimiva ja  upeat lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat jakoivat hienon näkymän Hong Kongin lahdelle.

Jatkuvan kehityksen kaupunki

Hong Kong on ollut Kiinan hallinnassa vuodesta 1997 lähtien ja tätä ennen Britannian hallinnon alla. Hong Kongilla on perustuslaillisesti taattu autonomia ja mm. oma valuutta (HKD) ja lainsäädäntö. Hong Kongissa asuu yli 7 miljoonaa ihmistä ja pinta-alaltaan se vastaa Helsinkiä noin nelinkertaisesti. Pilvenpiirtäjiä kaupungissa on yli 1400 kappaletta ja näitä edellä mainittuja "redejä" löytyy lähes joka kulmasta:D Hong Kong on yksi maailman isoimmista ja tärkeimmistä kansainvälisistä bisneskeskittymistä. Kaupunki on kasvanut hurjaa vauhtia viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana ja ihmisten eliniänodote on noussut maailman 5. korkeimmaksi 81,6 vuoteen.

Kuntosalihaaveita

Hong Kong tarjoaa erittäin monipuolisen tarjonnan erilaisia aktiviteetteja Disneylandista hiking-retkiin. Kulinaristille kaupungista löytyy ravintola joka maailman kolkasta ja hintataso oli huomattavasti halvempi kuin Suomessa. Hyvin monet ravintolat ja palvelut hyödyntävät sähköisiä järjestelmiä eikä perinteisiä myyjätiskejä useissa paikoissa ollut ollenkaan vaan esim. ruoat tilattiin ja maksettiin kosketusnäytön avulla.

Valitettavasti sää ei suosinut meitä emmekä lähteneet vaeltelemaan sumuisille vuorille vaan päätimme pysyä pilvien alapuolella. Kaupungissa pystyy kulkemaan useaan paikkaan erilaisissa tuubeissa ja tunneleissa mutta sateenvarjolle tuli käyttöä aina kun astuimme ulos. Vettä tuli sen verran paljon, että kengät kastuivat joka päivä. Viikon puolivälissä ennuste lupasi viimeiselle päivälle aurinkoa, joten silloin tekisimme päiväretken johonkin Hong Kongin monista lähisaarista. Tähän oli kuitenkin vielä monta päivää emmekä halunneet sateen haitata liikaa menoa.

Päätimme etsiä lähialueelta kuntosalin, jossa voisimme käydä tekemässä treenin. Löysimme useammankin kaupungin ylläpitämän salin ja lähdimme kokeilemaan onneamme. Perille päästyämme infotiskin kaveri musersi meidän haaveet. Salille kyllä pääsisi mutta meidän pitäisi tehdä sitä ennen 10 luennon pituinen tutoriaali kuntosalilaitteiden käytöstä. Kysyin kauan tähän kuluisi aikaa, viikko?? Tiskin kaveri vastasi, että noin kaksi kuukautta:DD Kiitimme tiedosta ja lähdimme etsimään toista vaihtoehtoa. Isoja ja hienoja saleja löytyy lähes jokaisesta kaupunginosasta ja päätimme kokeilla yhtä niistä, joka sijaitsi lähellä majapaikkojamme. Lampsimme tiskille ja kysyimme kuinka pääsisimme salille. Meidät ohjattiin istumaan ja täyttämään kaavakkeita. Myyjä tuli istumaan kanssamme ja kysyimme kertakäynnin hintaa. Myyjä vastasi 400 HKD eli noin 50 euroa:DDD Tämä alkoi olla jo huvittavaa! Kiitimme kohteliaasti tiedosta ja marssimme ulos. Emme periaatteen vuoksi voineet maksaa tuollaista summaa kertakäynnistä ja ihmettelimmekin kuinka vaikeaksi ja kalliiksi homma on täällä tehty. Nyt Ari ehdotti, että mennään hänen yliopiston salille, se olisi ilmaista. Ainoa mutta tässä oli, että minut piti "sniigata" eli salakuljettaa kampusalueelle sekä kuinka välttyisin siellä 2h kuntosaliopetusvideosta, jonka Ari joutui "suorittamaan" talvella?

Arin kampusalue sijaitsi n. 6 kilometrin päässä hotellilta ja päätimme kävelle sinne. Reitti kulki vuorten yli laaksoon, jossa kampusalue sijaitsi. Päätimme kulkea pokkana läpi porttien ja jos joku kyselisi missä minun ID-korttini on, vastaisin, että jätin sen vahingossa asuntolaan. Nyt jännitti! Porteilla oli tiukan näköisiä vartijoita mutta nykypäivämme vitsaus, älypuhelimet, veivät vartijoiden huomion ja pääsimme porteista läpi. Puitteet kampusalueella olivat mahtavat ja saimme viimein tehtyä treenimme:)

Lomalla tuli käveltyä joka paikkaan ja päiväsaldomme pyöri siinä 15000-25000 askeleessa eli hyötyliikuntaa tuli mukavasti harrastettua joka päivä. Löysimme myös hotellini kahdeksannesta kerroksesta "viherterassin", jossa oli muutamia soutulaitteita ja kuntopyöriä sekä tilaa tehdä kehonpainotreeniä. Aamupalan jälkeen suuntasinkin usein tekemään treenin "terassille" ja sitten kaupungille ihmettelemään menoa.

Viimeinen päivä koitti ja sää oli sumuinen mutta ei satanut. Lähdimme kohti satamaa, josta otimme lautan kohti Lamman saarta. Lauttamatka kesti noin 20 minuuttia. Saarella on monia eri pituisia reittivaihtoehtoja ja reitit ovat päällystetty betonilla, joten liikkuminen oli tehty helpoksi myös huonomminkin liikkuville. Saarelta löytyy muutama rauhallinen hiekkaranta ja useita kalaravintoloita. Päivän edetessä taivas alkoi repeilemään ja sieltä se aurinkokin viimein tuli! Nautimme lämmöstä laivan kannella ja ihastelin Hong Kongin siluettia. Illan kruunasi hyvä ruoka japanilaisessa ravintolassa ja sitten olikin jo aika hyvästellä Ari ja valmistautua kotimatkaan.

Tässä vielä muutama vinkki Hong Kongiin matkaavalle:
Kokemuksia
-ICC-tower, West Kowloon. Hong Kongin korkein rakennus
-Ladies market, Mongkok. Vaatteita, elektroniikkaa, paikallista taidetta
-Centralin businesskeskittymä. Paljon ravintoloita, kauppoja, korkeita rakennuksia ja kuuluisat kaksikerroksiset raitsikat

Ravintolat
-Beef and Liberty, Central. Maukkaita burgereita ja hyviä drinkkejä tyylikkäässä miljöössä
-Pick a Poke, Causeway Bay. Pokekulhoja vaativampaakin makuun
-Mr Wong, Prince Edward. Paikallista ruokaa edullisesti

Urheilumahdollisuudet
-Lataa Meetup-appi ja sovi esim. sulkapallovuoro paikallisen mestarin kanssa
-Paljon kuntosaleja mutta kannattaa selvittää hintataso etukäteen:D
-Useita urheilukenttiä ja puistoja, joissa mahdollisuus harrastaa monipuolisesti
-Retket saarille ja lähivuorille
-Hyvät päällystetyt lenkkipolut rantabulevardeilla
-Kaupunkipyörän vuokraus. Käy tutkimassa kaupungin lähiöitä ja elämää pyörän selästä