Tylsät & toimivat

Tylsät & Toimivat - juttusarja hyvinvoinnista alkaa! Sarjan ideana on tuoda esille ne oikeasti toimivat mutta usein niin tylsät ja epäseksikkäät vaihtoehdot hyvinvoinnin kehittämiseen. Back to basics eli unohdetaan hypetykset ja ihmekeinot ja aletaan rakentamaan aktiivista arkea rennolla otteella ja jokaisen ulottuvilla olevilla keinoilla.

Ensimmäisenä vuorossa on klasikko eli kävely.

Mitä se on?

Kävely on maalla etenemistä jalkojen varassa siirtämällä jalkaa toisen eteen ja liikuttamalla kehoa sen yli. Juoksemisen ja ryömimisen ohella kävely on ihmisen ja muiden jalallisten pääasiallinen liikkumismuoto maalla. Normaalisti ihminen oppii kävelemisen noin yhden vuoden ikäisenä. (Wikipedia) .

Miten ja miksi?

Kävelyä voi harrastaa missä ja milloin tahansa. Se ei vaadi erityisiä välineitä. Riittävää on kun on sopivat jalkineet ja vaatteet. Kävelystä on apua kun haluaa kehittää kestävyyttään. Se on oiva apu kohottaa lihasten kimmoisuutta. Kävely parantaa ja ylläpitää tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa ja pitää myös painon kurissa. Jokapäiväisellä kuntokävelyllä on todettu ehkäistävän korkeaa verenpainetta ja parannettavan sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa. Lenkin ei välttämättä tarvitse olla yhtenäinen, vaan päivittäisen liikunta-annoksensa voi jakaa vaikkapa kymmenen minuutin pätkiin. Kävely alkaa näkyä puntarissa, kun kävelyä tulee joka päivälle 30 – 60 minuuttia. Tunnin mittainen lenkki vastaa noin 10 000 askelta. Varsinkin jos pääset kävelemään keskellä luontoa, on liikunnasta enemmän etua henkiselle hyvinvoinnillesi. Työmuisti paranee ja mielihyvähormonit hyrräävät. Monet juoksijat sanovat samaa, mutta kävely on todistettu monissa tutkimuksissa rentouttavammaksi lajiksi. Se tekee iloiseksi ja lievittää stressiä.

Lifti Lifti