Aivosumua ilmassa

stefano-pollio-365695-unsplash.jpg

Tämän kertaisessa kirjoituksessa pohditaan syitä miksi monet meistä potevat "aivosumua" päivisin. Tässä tekstissa aivosumulla tarkoitetaan olotilaa, jota tavataan usein toimistotyötä tekevillä sekä paljon istumista vaativissa töissä. Eli emme yritäkään diagnosoida tai antaa ilmiölle sen enempää sairaus-statusta vaan yleisesti kertoa asiasta miten me olemme sen kokeneet. Mennäänpä siis asiaan.

Tämä monelle tuttu aivosumu – tunne, ehkä jopa jokapäiväinen ilmiö, ilmenee monin eri tavoin. Yhdistävinä tekijöinä ovat yleinen väsymyksen tunne sekä ajatusvirran sumentuminen. Monilla tämä aivosumu valtaa mielen yleensä iltapäivällä ja saattaa sumentaa sekä lamauttaa ajatuksemme ja työskentelymme totaalisesti eikä työnteosta tule enää mitään.

Syitä tälle ilmiölle ovat mm. huonot yöunet, multitaskaaminen eli monen asian tekeminen yhtä aikaa, liian vähäinen energiansaanti varsinkin aamupäivän aikana ja nyt ehkä se suurin syy – liian monotoninen sekä passiivinen työskentely. Monotoninen työskentely tarkoittaa, että teemme samassa asennossa esim. istuen töitä emmekä vaihda asentoa tarpeeksi usein. Olisikin hyvä vaihtaa työskentelyasentoa riittävän usein päivän aikana, jotta monotonisuutta saadaan rikottua ja verenkierto vilkastuisi lihaksissamme. Myös vaihtamalla asentoa tarpeeksi usein voit ennaltaehkäistä monia ikäviä selkä-, niska- ja hartiaseudun vaivoja.

Passiivinen työskentely tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että kehomme ei ole aktiivinen päivän aikana eli se "lepää" suurimman osan päivästä kun istumme autossa, istumme töissä, istumme lounaalla, istumme palaverissa ja lopulta istumme kotona. Ihmiskeholla on jännä tapa hakeutua aina mahdollisimman mukaviin ja vähän energiaa kuluttaviin asentoihin. Tästä esimerkkinä metrokäyttäytyminen; astuessasi sisään metroon silmäilet ensimmäisenä vapaana olevaa tyhjää paikkaa ja käyt istumaan kun voisit seisoa metromatkan. Hyödynnä siis koko päivä ja ole aktiivinen kävelemällä/pyöräilemällä töihin, pidä taukoja, jolloin voit kävellä ja seistä, käytä portaita hissin sijaan, mene lounaalle kävellen/hölkäten, pyydä esimiestäsi hankkimaan sinulle säädettävä pöytä, jotta voit seisoa osan päivästä, harrasta jotain mukavaa päivän päätteeksi tai osallistu esim. lasten kanssa leikkiin. Näillä pienillä teoilla on suuri vaikutus miltä sinusta tuntuu päivän aikana ja lupaan, että saat enemmän aikaiseksi sekä tunnet olosi virkeämmäksi. Aloita muutamalla muutoksella ja lisää vasta kunnes aikaisemmat alkavat sujua sekä tuntua luonnollisilta valinnoilta. Vähän ajan päästä huomaatkin, että teet asioita toisin ja vanhat tavat tuntuvat sellaisilta ettei niihin halua edes palata. 

Yhteenvetona muutama vinkki:

· Varaa aikaa illalla rauhoittumiselle ja hyvälle unelle
· Aloita syömään aamupala ja kun homma toimii, niin lisää välipalat yms.
· Keskity yhteen asiaan kerrallaan
· Tauota työntekoa ja hyödynnä tauot esim. käy pienellä happihyppelyllä/ tee taukojumppa
· Hyödynnä arkiliikunta: kävele työmatkat, seiso julkisissa, käytä portaita, harrasta lasten/lemmikin kanssa

#aivosumu #nostehyvinvointi

Lifti LiftiComment